احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی از مهمترین وظایف کانون های مساجد است
احياي نقش واقعي مساجد در ترويج فرهنگ ديني از مهمترين وظايف کانون هاي مساجد است
مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل:

احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی از مهمترین وظایف کانون های مساجد است

آمون گفت: احياي نقش واقعي مساجد در ترويج فرهنگ ديني، کادرسازي و توانمندسازي ظرفيت هاي موجود مردمي از وظايف مهم کانون هاي مساجد است.
شناسه خبر : 45425 تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۶:۵۶

«مصطفی آمون» در گفت و گو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان اردبیل بیان کرد: مساجد در صدر اسلام دارای کارکردهای مختلف عبادی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، قضایی و... بودند و مشکلات و مسائل مردم را در مساجد حل و رفع می شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل تصریح کرد: در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز مساجد محل جوش و خروش مردم و به خصوص جوانان بوده و مساجد نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی و پشتیبانی از جبهه های دفاع مقدس را بر عهده داشتند.

این مقام مسئول احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی، کادرسازی و توانمندسازی ظرفیت های موجود مردمی را از وظایف مهم کانون های مساجد دانست و یادآور شد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص تهاجم فرهنگی و طبق مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی، کانون های فرهنگی هنری مساجد در 18 اسفندماه 1371 تشکیل شد و امروز در سی امین سالگرد تاسیس این نهاد انقلابی هستیم.

آمون با اشاره به اهداف و وظایف تشکیل کانون های مساجد، تاکید کرد: احیای نقش واقعی فرهنگی، آموزشی، هنری، تبلیغی و همینطور تربیتی و رشد نیروهای متعهد، انقلابی و کارآمد حوزه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی و... و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن از جمله اهداف تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

وی به فعالیت های بیش از 600 کانون فرهنگی هنری مساجد در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: بیش از 100 هزار جوان و نوجوان در بستر مساجد در حال انجام فعالیت های فرهنگی، هنری، علمی و اجتماعی هستند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خاطر نشان کرد: تشکیل گروه های سرود، برگزاری کلاس ها و مسابقات قرآنی، کتابخوانی، هنر و رسانه، جشنواره های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی، تشکیل هیات های اندیشه ورز، تشکیل هیات نوجوانان شهیده گمنام و... از جمله برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل است.

آمون به برنامه ریزی برای سال 1402 نیز اشاره کرد و ادامه داد: هویت بخشی، سازماندهی و شبکه سازی، جریان آفرینی و توانمندسازی فرهنگی و بهبود تعالی سازمانی از جمله برنامه های کلان ستاد برای سال آینده است.

وی برگزاری رویش بچه های مسجد احسان را از جمله برنامه های مسجد و محله محور علمی و آموزشی موفق کانون های مساجد دانست و عنوان کرد: این طرح آموزش و تربیت محور به صورت پایلوت در 20 مسجد استان اردبیل و در جهت برگزاری کلاس های تقویتی درسی و تربیتی در حال برگزاری است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اضافه کرد: در این طرح آموزشی و تربیتی مسجد محور بیش از 700 نفر از نوجوانان کانونی شرکت کرده اند که پس از برگزاری کلاس های آموزشی و تربیتی اردوی جامع طرح رویش بچه های مسجد احسان در اردبیل برگزار می شود.

آمون به توزیع بیش از 10 هزار جلد کتاب به کتابخانه های کانون های مساجد استان اشاره کرد و اذعان داشت: مسابقات مختلف کتابخوانی در مناسبت های ملی و مذهبی در بین اعضای کانون های برگزار می شود که از آن جمله می توان به مسابقات کتابخوانی «صعود چهل ساله» در ایام الله دهه فجر، کتاب «کشتی پهلو گرفته» در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، «از چیزی نمی ترسم» در ایام شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و... اشاره کرد.

آمون به برنامه های اوقات فراغت نیز اشاره کرد و بیان کرد: برنامه های مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی و ورزشی در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در ایام تابستان برگزار شد.

این مقام مسئول توسعه جلسات قرآن را از جمله مهمترین برنامه های ماه مبارک رمضان و سال آینده دانست و ادامه داد: برگزاری جشنواره مدهامتان، اجرا طرح سمیر، تشکیل پایگاه های قرآنی و توسعه آموزش های قرآنی مسجد محور از جمله برنامه های سال آینده خواهد بود.