فعالان قرآنی با آموزش مفاهیم زمینه انس اقشار مختلف مردم با کتاب خدا را فراهم کنند
فعالان قرآني با آموزش مفاهيم زمينه انس اقشار مختلف مردم با کتاب خدا را فراهم کنند
رتبه دوم رشته قرائت در مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان؛

فعالان قرآنی با آموزش مفاهیم زمینه انس اقشار مختلف مردم با کتاب خدا را فراهم کنند

تمجيد، عضو کانون فرهنگي هنري رضوي استان اردبيل است که موفق به کسب رتبه دوم رشته قرائت در مرحله کشوري مسابقات مدهامّتان شد؛ او معتقد است فعالان قرآني مي‌توانند با آموزش مفاهيم قرآن کريم زمينه انس اقشار مختلف مردم با کتاب خدا را فراهم کنند.
شناسه خبر : 41701 تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۲۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان اردبیل: «رسول تمجید» چهره قرآنی استان اردبیل است که امسال در مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامّتان» موفق به کسب رتبه دوم در رشته قرائت شد. وی از فعالان کانون‌های مساجد و عضو کانون فرهنگی هنری «رضوی» مسجد امام رضا (ع) اردبیل است.

بر آن شدیم با وی گفت وگویی در مورد فعالیت‌ها و زمینه گرایش او به رشته قرائت قرآن کریم داشته باشیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

اولین سوال را به خودتان اختصاص میدهیم؛ اندکی از زندگی و شرایطی که منجر به علاقه شما به فعالیت در عرصه قرآن شد، بگویید

 علاقه من به قرآن از سنین کودکی و زمانی که در مقطع ابتدایی تحصیل می کردم ایجاد شد؛ من متولد سال 1370 در شهرستان پارس‌آباد هستم هرچند که مدت زیادی در این شهر نبودیم.

واقعیت آن است که پس از مدتی به دلیل شغل پدرم برای زندگی به اردبیل رفتیم، پس از آن دیپلم خود را در رشته علوم انسانی از دبیرستان دکتر معین گرفتم و در رشته زبان و ادبیات فارسی وارد دانشگاه محقق اردبیلی شدم. در طول مدت تحصیل هرگز از فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی غافل نشدم و اکنون نیز به کارشناس فرهنگی مشغول به کار هستم.

شاید اولین دلیل گرایش جدی من برای حضور در مسابقات، توانایی‌ام در قرائت قرآن با صوت بود، از دوران ابتدایی همواره قرائت قرآن کریم در مدرسه برعهده بنده بود در نتیجه این زمینه را داشتم که فعالیت قرآنی خود را به صورت حرفه ای در رشته قرائت ادامه دهم به ویژه پس از آنکه به اردبیل مهاجرت کردیم اشتیاق بیشتری پیدا کردم.

از محضر کدام اساتید بهره بردید؟

 اولین استاد من مرحوم «صمد علیزاده» بود که به روش های سنتی؛ روخوانی، روان خوانی، تجوید و صوت و لحن را به من آموخت؛ پس از آن استاد «شهامت خداپرست» استعداد قرآنی مرا کشف و به  استاد «کمال اطمینان» معرفی کرد و ایشان نیز مرا به کلاس های قرآن استاد «علی جاوید فر» و «سلیم جوهرچی» هدایت کرد.

بیش از 5 سال به صورت کلاسیک روش های تقلید و اصول قرآنی خوانی را فرا گرفتم و در دوران دبیرستان نیز با استاد «رامین احمد پور» آشنا شدم که حق بسیاری بر گردنم دارند و تاثیر عمیقی نیز بر رفتار و اخلاق و تربیت بنده داشت. در دهه 90 نیز در محضر اساتیدی همچون «رضا محمد پور» در مسجد منصوریه و «عبدالحسین محمدپور» در مسجد امام علی (ع) به فراگیری تجوید و اصول تحقیق بیشتر پرداختم.

آیا علاوه بر فعالیت های قرآنی و به طور خاص حضور جدی در عرصه قرائت قرآن؛ در رشته های دیگر نیز فعالیت دارید؟

بله! فعالیت دیگر من در عرصه ورزش تکواندو است و اکنون دان 3 این رشته را کسب کرده ام؛ در مسابقه‌های ورزشی متعدد شرکت کرده ام و در لیگ برتر جوانان نیز رتبه اول کسب کرده ام و جزو قهرمانان این رشته در کشور بوده ام، من همه این موفقیت را مدیون پدر، مادر و اساتیدم هستیم.

امسال در مسابقات قرآنی مدهامّتان موفق به کسب رتبه شدید، در راابطه با سابقه حضورتان در سایر مسابقات قرآنی برایمان بگویید

همچنین در مسابقات قرآن کریم وزارت نفت رتبه اول رشته قرائت تحقیق و در مسابقات مدهامّتان ویژه فعالان کانون های مساجد نیز رتبه دوم در سال جاری را کسب کردم.

در سال های گذشته نیز در مسابقات کارکنان سراسر کشور سال 98 رتبه دوم و در مسابقات وزارت ورزش و جوانان رتبه اول، رتبه سوم مسابقات قرآن سازمان جوانان هلال احمر در سال 89، در مسابقات قرآنی امام علی (ع) در سال 98 رتبه دوم، در مسابقات بسیجیان کل کشور رتبه ممتاز را در سال 91، رتبه نخست تلاوت مجلسی کشور را در سال 96 و رتبه اول مسابقات قرآنی سازمان آجا در سال 95 و رتبه ممتاز اوقاف از استان تهران را نیز کسب کرده ام.

همچنین تاکنون 3 بار به عنوان مبلغ فرهنگی برای تلاوت قرآن کریم به کشورهای افغانستان و عراق اعزام شده ام.

انس با قرآن و تاثیر آن در زندگی چگونه است؟

قرآن کریم یک هدف غایی و نهایی دارد و آن هم هدایت دنیوی و اخروی بشر است؛ نوجوانان و جوانان می توانند با انس با این کتاب آسمانی به سمت سعادت در زندگی حرکت کنند، البته انس با قرآن در هر سن و در میان هر قشری تاثیر بسزایی دارد.

 حضور در جلسات قرآن کریم  نیز فیوضات ویژه خود را دارد حتی اگر به علوم قرآنی مسلط نباشیم، پس همه افراد جامعه را دعوت می کنم تا در جلسه های قرآن کریم حاضر شوند و از برکات نورانی این کتاب آسمانی بهره مند شوند. قاریان نیز در این زمینه وظیفه سنگین دارند و باید لذت انس با قرآن کریم را برای مستمع فراهم کند تا زمینه گسترش مفاهیم قرآن کریم در زندگی اقشار مختلف مردم مهیا شود.