رویداد ملی فهما رقابت سالم و برادرانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است
رويداد ملي فهما رقابت سالم و برادرانه کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد است
مسئول ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل:

رویداد ملی فهما رقابت سالم و برادرانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است

سقاء گفت: رقابت سالم و برادرانه کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد و از سوي ديگر تشويق و تکريم بهترين‌ها در عرصه فعاليت‌هاي مسجدي، منجر به توانمندسازي فعالان اين عرصه شده است.
شناسه خبر : 32983 تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۵۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان اردبیل، فعالان و مدیران کانون های مساجد برای بدست آوردن پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران تا پایان آذر ماه سال 1400 فرصت دارند تا برنامه ها و فعالیت های خود را در سامانه بچه های مسجد ثبت کنند. که منتخبان و برگزیدگان کانون های مساجد برتر کشور همزمان با میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) معرفی خواهد شد.


در این خصوص مصاحبه اختصاصی با «نادر سقاء» مسئول مسئول ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان اردبیل داشته ایم که در ادامه حاصل آن را می خوانید:

برگزاری رویداد ملی فهما تا چه اندازه می تواند به شناسایی نخبگان مسجدی منجر شود؟

رویداد ملی فهما که در بستر سامانه بچه های مسجد در گستره ایران اسلامی و با مشارکت کانون فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور در حال برگزاری است به جهت اسلوب و شیوه برگزاری دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از جمله آنها می توان به برگزاری برنامه ها، مسابقات و فعالیت های عمومی، تخصصی و فکری اشاره داشت.

این سلسله فعالیت ها که در این بین کانون های فرهنگی هنری در قالب های عمومی و مناسبتی برگزار می شود در سامانه بچه های مسجد به ثبت می رسد. از سوی دیگر باید جنبه های تخصصی این فعالیت ها را نیز مد نظر قرار داد چراکه ذیل این برنامه ها و البته دوره های تخصصی بسیاری از اعضای کانون ها روزآمد شده و از جنبه مهارتی پیشرفت می کنند.

رویداد ملی «فهما» انقلابی در حرکت های فرهنگی کشور بوده و تاکنون تغییرات اساسی در اجرای فعالیت های کانون های با محوریت مساجد داشته باشد؛ بنابراین کانون های فرهنگی هنری سعی در شناسایی و کشف نخبگان و استعدادهای توانمند محلی و حتی منطقه ایدارند و این نقطه عطفی برای ستاد فهما محسوب می شود.

به نظر شما ستاد فهما چه دستاوردهایی طی سه دوره برگزاری این رویداد ملی داشته است؟

ایجاد تحول در نوع مدیریت کانون های فرهنگی هنری مساجد با نگرش نوین و جدید در بستر نظام فهما در سه سال اخیر توانسته است کانون های فرهنگی هنری مساجد را از شیوع سنتی به سمت بهره مندی از فرصت فضای اینترنتی و مجازی سوق دهد.

از سوی دیگر تمرکز فعالیت ها در یک سامانه، کار رصد و پایش اطلاعات و داده ها و نوع برنامه ها و فعالیت های عمومی و تخصصی کانون های فرهنگی هنری مساجد را روشنتر کند و قدرت تحلیل و ارزیابی برنامه ها را به مسئولان استانی و کشوری داده است.


رقابت سالم و برادرانه کانون های فرهنگی هنری مساجد و تشویق و تکریم بهترین ها در عرصه ها و رشته های مختلف شرایط را برای رشد و ارتقا استعدادها و توانمندسازی فعالان این عرصه بیشتر کرده است، ایجاد شاخص برای فعالیت ها و سمت و سو دادن به فعالان کانون های مساجد برای گسترده تر کردن عرصه های فعالیت و ثبت آن در بستر سامانه بچه های مسجد شرایط را برای ایجاد یک نظام هماهنگ و کارآمد فرهنگی و هنری با محوریت مساجد فراهم کرده و می تواند در سطح کلان تحلیل بسیار خوبی از وضعیت سنجی و آینده نگری داده شود.

 نقطه عطف فعالیت ها در فهما 1400 از نظر شما کدام مولفه ها است؟

به نظر می رسد برگزاری همزمان 12 جشنواره در سطح ملی با عناوین و رشته های مختلف به میزبانی 12 استان منتخب و همراهی سایر استان ها در بازه زمانی مشخص نشان از نشاط و آمادگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور است.

دستاورد و محصول این سلسله فعالیت ها علاوه بر رونق ثبت و حضور فعالان و اصحاب فرهنگ و هنر مسجدی در سامانه بچه های مسجد به شناسایی و جذب و استفاده از استعدادهای برتر و نخبگان و علاقمندان در کانون های فرهنگی هنری مساجد منجر می شود؛ ضمن اینکه حمایت از فعالیت های تخصصی اعضای کانون های مساجد نیز از دیگر ویژگی های فهما 1400 است.


همچنین اهمیت به کارآفرینی و تولید از دیگر مولفه های مهم رویداد فهما در سال 1400 است که می تواند شعار «ما می توانیم» را در بستر «مسجد سنگر است» را تحقق نماید و نوجوانان و جوانان را برای قبول مسئولیت های بزرگ اجتماعی و مدیریت جهادی آماده و توانمند نماید.

 امسال سومین دوره از رویداد ملی فهما را در سطح کانون های مساجد کشور تجربه می کنید، ارزیابی شما از این رویداد ملی چیست؟

رویداد ملی فهما با آینده نگری رئیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، معاونین و کارشناسان ستاد هماهنگی کانون های فهما در استان ها، توانست در شرایط سخت شیوع بیماری کرونا در نحوه فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ابتکار ایجاد کرده و در واقع خلا فعالیت های اثر گذار این مجموعه را به نوعی پر کند. این اتفاق با حرکت رو به اعتلای کانون ها و رویکرد برادرانه ای که وجود دارد منجر به یک تحول عظیم در بدنه نوع فعالیت ها شد.

از سوی دیگر شیوه نوین ارائه گزارش و عملکرد از طریق سامانه بچه های مسجد و ارزیابی ستاد استانی و ستاد کشوری و رصد و پایش شرایط فعالیت های کانون ها و برنامه‌ریزی از طریق ارتباط دو سویه کانون و ستاد توانسته است حرکت کانون ها را به سمت تنوع پذیری و ارتقاء سطح فعالیت ها برای اغنای کلیه سلایق و علایق نیازهای فرهنگی هنری محلات در سراسر کشور جلو ببرد.

همچنین ذیل این رویداد ملی کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور  نسبت به فعالیت های یکدیگر اطلاع پیدا کرده و در واقع به صورت آنلاین خود ارزیابی می‌کنند و از تجارب اقدامات سایر کانون مطلع می‌شوند، خود دارای ارزش وافر و مفید است.

 به برخی فعالیت های شاخص کانون های مساجد استان در سومین دوره فهما اشاره کنید؟


ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با برنامه ریزی دقیق و حساب شده و با ارزیابی ظرفیت ها و فراهم آوردن  بسترهای لازم حضور کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در رویداد ملی فهما در طول سه سال گذشته عملکرد درخشانی داشته است.

ستاد فهما استان اردبیل با رفع مشکلات و موانع پیش روی کانون های مساجد توانسته است حائز رتبه‌های برتر در این رویداد شود و حتی برخی برنامه های کشوری را میزبانی کند که از جمله آنها می‌توان به برگزاری جشنواره ملی هنرهای تجسمی ترنج به میزبانی استان دارالارشاد اردبیل اشاره داشت.

همچنین پیگیری و مشارکت برنامه های فرهنگی هنری و مذهبی در قالب رواق های دوازده گانه و اطلاع‌رسانی لازم  از یک سو و همچنین اولویت قرار دادن فعالیت های نظیر سه شنبه های تکریم، شنبه‌های کتاب، برنامه های قرآنی و به طور خاص مسابقات قرآنی مدهامتان از جمله مهمترین فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان اردبیل در این مدت به شمار می رود.

به عنوان پرسش پایانی به نظرتان برگزاری این رویداد ملی چه دستاوردها و برکاتی در سطح کانون ها داشته است؟

باید به این مساله اذعان داشت که رویداد ملی فهما با بهره برداری از فضای مجازی، توانست ابعاد دیگری از توانمندی ها و ظرفیت های کانون ها را به منصه ظهور برساند به طوری که کلیه کانال ها حتی در محروم ترین نقاط استان و در روستاها با اتصال به اینترنت،عملکرد خود را بدون واسطه به اطلاع ستادهای استانی و کشوری فهما می رساند.